BLOG

Yoga Studio Nirmala

Magiczne pudełko uważności

Peaceful box zawiera różne “magiczne” elementy, narzędzia, które pomogą nam się skoncentrować, wrócić do naszego centrum, uspokoić-ukoić, być uważnym.

Można je otworzyć w sytuacjach, kiedy czujemy się zestresowani, napięci, ogarnięci jakąś emocją, która wymaga większej uwagi (złością, smutkiem), kiedy potrzebujemy skupić się i skoncentrować, lub po prostu kiedy chcemy zrobić sobie przerwę w jakiejś aktywności i chwilę odpocząć czy wyciszyć się np. przed pójściem spać.. Zawartość pudełka proponuje nam różne aktywności, wśród których możemy wybrać odpowiednią w danym momencie, w zależności od naszego stanu i ochoty.

Pudełko uważności jest stworzone z myślą o dzieciach, używa się go w szkołach (np. na godzinie wychowawczej), można stworzyć je wspólnie z dziećmi na zajęciach jogi (jedno dla calej grupy, i kazdy swoje indywidualne z ulubionymi „narzedziami”).Myślę, że jest doskonałym narzędziem również dla zabieganych dorosłych. Świetny przedmiot do spędzania wspólnego rodzinnego czasu.

Pudełko uważności może być również doskonałym pomysłem na oryginalny własnoręcznie zrobiony prezent. Zawartość pudełka zależy od wyobraźni twórcy, choć są pewne elementy, które mają zwyczaj się powtarzać. Wiele z nich odwołuje się do poznania zmysłowego, przywołując uważność do wrażeń ciała.

Przedstawiam Wam moją dzisiejszą (bo również jest zmienna) wersje, zawartości Peaceful Box oraz krótką podstawową “instrukcje obsługi” poszczególnych elementów.

Oto 14 skarbów mojego Pudełka uważności:

1. Pudełko po butach, przykrywkę pomalowałam kredkami, a ścianki wykleiłam ozdobnym papierem.

2. Butelka spokoju – butelka plastikowa, woda, gliceryna w płynie, purpuryna (o różnych kolorach i kształtach, kupiona “u chińczyka”).

Potrząsając butelką, purpuryna w ruchu ogarnia całą przestrzeń, stawiamy butelkę i będąc świadomym naszego oddechu obserwujemy, jak powoli purpuryna osadza się, a woda staje się na powrót przezroczysta. (Jest to metafora naszego wzburzonego umysłu i emocji, skupiając się na oddechu i na wrażeniach w ciele, kiedy umysł iemocje się uspokoją, zaczynamy widzieć rzeczy, takimi jakie są, zasłona znika…)

3. Klepsydra – Siadamy naprzeciwko i oddychamy głęboko licząc ile oddechów zmieści się w czasie przesypanym przez klepsydrę (moja ma 3min) (Oddech głęboki, spokojny, wolny, płynny, Im mniej oddechów tym lepiej)

4. Wiatraczek – Głęboki wdech i z wydechem wprawiamy w ruch wiatraczek, wydłużając w ten sposób wydech.

5. Maskotka – Leżymy na plecach z maskotką na brzuchu, z wdechem czujemy jak brzuch unosi maskotkę w górę, a z wydechem opuszcza delikatnie w dół.

6. Pudełeczko od zapałek oklejone ozdobnym papierem, cztery fasolki lub cztery kamyczki , koraliki (u mnie: migdał w skorupce, kamyk, muszelka, szklany koralik) To medytacja zaczerpnięta od Thich Nhat Thana “The four pebbles meditation”.

Bierzemy w dłonie każdy kamyk po kolei, na trzy długie oddechy:

kamyk , który symbolizuje Górę

trzy wdechy i wydechy, z każdym wdechem i wydechem powtarzamy w myślach:

wdech jestem jak górą , wydech jestem mocny/stabilny jak góra

(stabilność,solidność, siła, zaufanie)

kamyk (u mnie migdał), który symbolizuje Kwiat

wdech: jestem jak kwiat, wydech: czuje świeżość

(świeżość, piękno, radość, kolory)

kamyk (u mnie muszelka) która symbolizuje spokojną Wodę

wdech: jestem spokojną Wodą , wydech: odczuwam łagodność

(spokój, centrum, odbicie, łagodność, zwierciadło rzeczy takimi, jakie są)

kamyk (u mnie szklany koralik), który symbolizuje Przestrzeń

wdech: jestem przestrzenią, wydech:czuje się wolny

(wolność, lekkość, światło, relaks)

7. Pudełeczko z koralikami i pudełeczko z formami geometrycznymi do tworzenia mandali.

Mandala z sanskrytu święty krąg, symbolizuje strukturę wszechświata, strukturę harmonijną wokół centrum. Jest metaforą totalności, absolutu, pełni. Układanie mandali koncentruje, rozwija uważność, relaksuje.

(Można też po prostu kolorować lub malować mandale, ale z mojego doświadczenia, dzieci mają większą frajdę, jak ją układają a potem równie uważnie rozkładają, co jest dobrą okazją do rozmowy o nietrwałości rzeczy, o zmianach…) (Figury geometryczne mozna po prostu wyciac z kolorowej tektury).

8. Chusta.

Osobiście lubię bardzo zatańczyć, wytańczyć np.smutek czy złość, czy niepokój, by po tym uwolnieniu i rozluźnieniu ciała, dopiero usiąść i zagłębić się w oddechu. Chusta jest dobrą towarzyszką, którą zawsze można do tańca zaprosić.

(Można nią również przewiązać oczy, by przez chwilę tańczyc w ciemności lub by doświadczyć choćby tekstur przedmiotów z pudełka spokoju).

9. Misa tybetańska (lub dzwoneczek lub metalofon)

Uderzamy w misę i po prostu czujemy wibracje dźwięku i uważnie słuchamy jak powoli zanika. Możemy uderzyć w misę czy zadzwonić dzwoneczkiem za każdym razem kiedy czujemy potrzebę wyciszenia umysłu lub przypomnienia sobie o konieczności bycia uważnym.

10. Piłeczka i piórko.

Służy do masażu całego ciała, ruchem okrężnym, sprawia, że wracamy do odczuć ciała. Piórkiem możemy połaskotać się w twarz, dłonie, stopy, również przywołując uwagę do ciała. Relaksuje.

11.Kalejdoskop

Ja wybrałam taki, przez który widać otoczenie czyli nie-zamknięty. Można przez niego uważnie popatrzeć wokół nabierając odmiennej perspektywy.

(Można kalejdoskop również zrobić samemu, ja kiedyś robiłam: z tuby tekturowej, o którą poprosiłam w sklepie z materiałami, na te tuby nawijają materiały, w środek trzy długie lusterka wycięte z arkuszy luster-nieszklanych, ułożone w trójkąt, ozdabiamy tubę z zewnątrz i gotowe).

12. Naturalne olejki eteryczne.

Kropla na nadgarstek i kilka głębokich oddechów skupiając się zupełnie na zapachu albo kilka kropel rozpuszczamy w wodzie. (U mnie: lawendowy i lotosowy).

13.Karty z pozycjami jogi.

Np. Losujemy 4, 5 kart i układamy z nich sekwencję, którą wykonujemy trzy razy.

14. Muszla.

Do wsłuchania się w echo szumu morza. Można również oddychając głęboko wizualizować, że powietrze jest jak fala morska, która wypełnia ciało od brzucha poprzez żebra aż wypełni całą klatkę piersiową, aż do obojczyków, po czym jak fala morska opada, odpływa…zabierając ze sobą napięcia i stres, a zostawiając spokój i świeżość.

Tutaj kończy się moja lista na dzisiaj. Mam nadzieję, że Was zainspiruję.

PODZIEL SIĘ WPISEM Z PRZYJACIÓŁMI:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Nirmalaletters