W dzisiejszym zabieganym świecie bardzo potrzeba takiej przestrzeni, którą dzieci i rodzice mogą dzielić, przestrzeni wspólnego doświadczania…
W przeciwieństwie do np. wspólnego wyjścia do kina, gdzie dziecko i rodzic stają się biernym widzem, na zajęciach jogi to oni stają się “bohaterami”, przeżywają, doświadczają, otwierają nowe przestrzenie wzajemnej komunikacji. Czasami w codziennym życiu trudno o taką przestrzeń, zapracowanie, stres nie ułatwiają “spotkania“, a zestresowani są zarówno rodzice jak i dzieci, którym miedzy szkolą a odrabianiem lekcji zbyt wiele czasu nie zostaje.
Znaleźć spokojny czas, gdzie i dziecko i rodzic może zajrzeć głębiej w siebie, ułatwia przestrzeń komunikacji od Bytu do Bytu, z serca do serca. Joga dla dzieci i rodziców to nie tylko dobra zabawa, ale piękna nauka wspólnego bycia. A oto kilka refleksji o tym, nad jakimi aspektami można pracować na zajęciach Jogi dla Dzieci i Rodziców.
- Rozbudzenie wewnętrznego dziecka rodzica, tak by mógł lepiej zrozumieć swoje dziecko i jego potrzeby, tak by przypomniał sobie jak to jest bawić się i śmiać.
- Danie rodzicowi sposobności, by zdał sobie sprawę z tego, że nie tylko rodzic jest przewodnikiem dla dziecka, ale dziecko jest też ogromnym nauczycielem dla rodzica.
- Wzbogacenie naturalnej niewerbalnej komunikacji miedzy rodzicem a dzieckiem.
- Pracowanie nad wzajemną uważnością, zaufaniem.
- Pozwolenie rodzicowi zobaczyć, że nie musi nadawać etykiet swojemu dziecku, bo im silniej będzie to robić, tym trudniej będzie dziecku się z nich wyzwolić. Np. Dziecko zazwyczaj nieśmiałe, na naszych zajęciach może pokazać się z innej nieoczekiwanej strony.
- Edukacja emocjonalna – równie ważna dla dziecka i rodzica.
Można powiedzieć, że zajęcia Jogi w Rodzinie maja przede wszystkim na celu prace nad dorosłymi, bo to ich obecność i jej jakość wpływa na dzieci. To najpierw rodzic musi nauczyć się świadomie oddychać, koncentrować się i relaksować, by te jakości mogły zakorzenić się w dziecku.
Celem zajęć jogi dla dzieci i rodziców nie jest nauczenie się sekwencji asan (choć oczywiście również się ich uczy i praktykuje), ale cel jest dużo głębszy, chodzi o stworzenie przestrzeni do odkrywania kim jesteśmy, jaka jest nasza natura i jak ją szanować. Dzieci potrzebują aktywności, która szanuje ich naturalne połączenie z ciałem, a dorośli potrzebują przypomnienia o tym, jak zamieszkiwać ciało. Komunikacja pozawerbalna, którą rozwijamy na zajęciach jogi dla dzieci i rodziców, jest niezbędna dla harmonii w ich relacji.
Przykłady ćwiczeń:
- Prowadzenie się nawzajem, jedna osoba z przewiązanymi oczami, (Poruszanie się w przestrzeni, odkrywanie tekstur etc.)
- Turlanie się (Dziecko “turla”rodzica, rodzic “turla” dziecko)
- Zwierciadło (naprzeciwko siebie, najpierw jedna osoba rusza się, a druga jest jej odbiciem, potem zmiana).
- Tunel (Dorośli robią tunel z pozycji psa z glowa w dole, a dzieci przechodzą przez tunel, tunel może tez być z pozycji kota, i pozycji Setubandha Sarvangasana – pod tym dzieci muszą się czołgać jak węże)
- W relaksacji wzajemne robienie sobie masażu. (np.Możesz wyobrazić sobie, że twoje dłonie to pędzelki i pomalować rodzica dłońmi na wyobrażone kolory).
- Rysowanie, pisanie sobie wzajemnie palcem na plecach. (Uważność, słuchanie).
- Naśladowanie stanów emocjonalnych- dziecko pokazuje jaki jest tata /mama kiedy się złości, a tata/mama jakie jest dziecko kiedy się złości.(kiedy się smuci, cieszy itd.)jako punkt wyjscia do rozmow o emocjach , o tym jak je rozpoznawac, wyrazac, obserwowac….
- Ćwiczenia oddechowe w parach np. Dziecko kładzie głowę na brzuchu mamy, która ćwiczy w ten sposób oddech brzuszny; np. wzajemnie opierają sobie dłonie na żebrach, by czuć jak rozchodzą się na boki).